Cz.1 Odpowiedzialność przewoźnika w międzynarodowym transporcie drogowym

Cz.1 Odpowiedzialność przewoźnika w międzynarodowym transporcie drogowym

Niedziela, Luty 11, 2024

Kiedy przewoźnik odpowiada za szkodę? Czy przewoźnik odpowiada za osoby trzecie? W jakich przypadkach przewoźnik może się uwolnić od odpowiedzialności za szkodę?

    W pierwszej części artykułu odpowiemy na te trzy kluczowe pytania, które zostały przeanalizowane przez Kancelarię Adwokacką prowadzoną przez Panią Mecenas Joannę Sadowską. Są to kwestie związane z międzynarodowym przewozem drogowym towarów, w tym reguły dotyczące szkód powstałych w transporcie oraz odpowiedzialność przewoźnika, które zostały uregulowane w Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu towarów (CMR).

    Rozpocznijmy od wyjaśnienia podstawowej zasady (art. 1 CMR) Przepisy konwencji stosuje jeżeli miejsce przyjęcia przesyłki do przewozu i miejsca przewidziane dla jej dostawy, stosownie do ich oznaczenia w umowie, znajdują się w dwóch różnych krajach, z których przynajmniej jeden jest krajem umawiającym się.

Kiedy przewoźnik odpowiada za szkodę?

    Podstawowym przepisem regulującym odpowiedzialność przewoźnika w wypadku przewozów międzynarodowych jest art. 17 ust. 1 Konwencji CMR. Zgodnie z jego treścią przewoźnik odpowiada za całkowite lub częściowe zaginięcie towaru lub za jego uszkodzenie, które nastąpiło w czasie między przyjęciem towaru a jego wydaniem, jak również za opóźnienie dostawy.

  W praktyce oznacza to jeżeli doszło do szkody pomiędzy przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem odbiorcy, to należy uznać, że odpowiedzialność za szkodę, a tym samym obowiązek wypłaty odszkodowania, spoczywa na przewoźniku.  

Czy przewoźnik odpowiada za osoby trzecie?

    Odpowiedź na powyższe pytanie znajdziemy w art. 3 CMR, zgodnie z którym przewoźnik odpowiada, jak za swoje własne czynności i zaniedbania swoich pracowników i wszystkich innych osób, do których usług odwołuje się w celu wykonania przewozu, kiedy ci pracownicy lub te osoby działają w wykonaniu swych funkcji..

    W praktyce oznacza to, że posługiwanie się przez przewoźnika pracownikami lub usługodawcami w celu wykonania zleceń nie wyłącza jego odpowiedzialności – tak długo, jak osoby te podejmują działania w wykonywaniu swoich funkcji.

W jakich przypadkach przewoźnik może się uwolnić od odpowiedzialności za szkodę?

Przewoźnik może uwolnić się od odpowiedzialności, jeżeli zaginięcie, uszkodzenie towaru lub opóźnienie w dostawie spowodowane zostało:

 - winą osoby uprawnionej,
- jej zleceniem nie wynikającym z winy przewoźnika,
- wadą własną towaru,
- okolicznościami, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec. 

W przepisie zwalniającym przewoźnika od odpowiedzialności (art. 17 ust. Konwencji CMR), chodzi zatem o:

Każde zdarzenie pochodzące z zewnątrz, którego nie można było przewidzieć i którego następstwom nie można było zapobiec, mimo dołożenia najwyższej staranności.

Okoliczności wyłączające odpowiedzialność przewoźnika wymienia także przepis art. 17 ust. 4 Konwencji CMR, wedle którego uwzględniając postanowienia artykułu 18, ustępy 2 do 5,

Przewoźnik jest zwolniony od swej odpowiedzialności, jeżeli zaginięcie lub uszkodzenie towaru powstało ze szczególnego niebezpieczeństwa wynikającego z jednej lub kilku następujących przyczyn:
  1. użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym;
  2. brak lub wadliwe opakowanie, jeżeli towary, ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego opakowania, narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie;
  3. manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na rachunek nadawcy lub odbiorcy;
  4. naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni;
  5. niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki;
  6. przewóz żywych zwierząt.

W 1 części artykułu przedstawiono cenne wskazówki oraz wyjaśnienie przepisów dokonanych przez Panią Prawnik, Mecenas Joannę Sadowską.

W 2 części artykułu omówione zostaną tematy: "Ograniczenia wysokości odszkodowania" oraz "Opóźnienie w dostawie".

cz.2-odpowiedzialnosc-przewoznika-w-miedzynarodowym-transporcie-drogowym

Zachęcamy do oczekiwania na następny wpis, w którym Pani Mecenas przedstawi podsumowanie dotyczące Odpowiedzialności przewoźnika.

Szukaj