
Cz.1 Odpowiedzialność przewoźnika w międzynarodowym transporcie drogowym
Kiedy przewoźnik odpowiada za szkodę? Czy przewoźnik odpowiada za osoby trzecie? W jakich przypadkach przewoźnik może się uwolnić od odpowiedzialności za szkodę?
W pierwszej części artykułu odpowiemy na te trzy kluczowe pytania, które zostały przeanalizowane przez Kancelarię Adwokacką prowadzoną przez Panią Mecenas Joannę Sadowską. Są to kwestie związane z międzynarodowym przewozem drogowym towarów, w tym reguły dotyczące szkód powstałych w transporcie oraz odpowiedzialność przewoźnika, które zostały uregulowane w Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu towarów (CMR).
Rozpocznijmy od wyjaśnienia podstawowej zasady (art. 1 CMR) Przepisy konwencji stosuje jeżeli miejsce przyjęcia przesyłki do przewozu i miejsca przewidziane dla jej dostawy, stosownie do ich oznaczenia w umowie, znajdują się w dwóch różnych krajach, z których przynajmniej jeden jest krajem umawiającym się.
Kiedy przewoźnik odpowiada za szkodę?
Podstawowym przepisem regulującym odpowiedzialność przewoźnika w wypadku przewozów międzynarodowych jest art. 17 ust. 1 Konwencji CMR. Zgodnie z jego treścią przewoźnik odpowiada za całkowite lub częściowe zaginięcie towaru lub za jego uszkodzenie, które nastąpiło w czasie między przyjęciem towaru a jego wydaniem, jak również za opóźnienie dostawy.
Czy przewoźnik odpowiada za osoby trzecie?
Odpowiedź na powyższe pytanie znajdziemy w art. 3 CMR, zgodnie z którym przewoźnik odpowiada, jak za swoje własne czynności i zaniedbania swoich pracowników i wszystkich innych osób, do których usług odwołuje się w celu wykonania przewozu, kiedy ci pracownicy lub te osoby działają w wykonaniu swych funkcji..
W jakich przypadkach przewoźnik może się uwolnić od odpowiedzialności za szkodę?
W przepisie zwalniającym przewoźnika od odpowiedzialności (art. 17 ust. Konwencji CMR), chodzi zatem o:
Okoliczności wyłączające odpowiedzialność przewoźnika wymienia także przepis art. 17 ust. 4 Konwencji CMR, wedle którego uwzględniając postanowienia artykułu 18, ustępy 2 do 5,
- użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym;
- brak lub wadliwe opakowanie, jeżeli towary, ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego opakowania, narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie;
- manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na rachunek nadawcy lub odbiorcy;
- naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni;
- niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki;
- przewóz żywych zwierząt.
W 1 części artykułu przedstawiono cenne wskazówki oraz wyjaśnienie przepisów dokonanych przez Panią Prawnik, Mecenas Joannę Sadowską.
Zachęcamy do oczekiwania na następny wpis, w którym Pani Mecenas przedstawi podsumowanie dotyczące Odpowiedzialności przewoźnika.


